Recenze: Zack Snyder’s Justice League

Recenze: Zack Snyder’s Justice League © Warner Bros.

A mám to za sebou! Uff! Konečně jsem viděl film, na který (nejen) fanoušci DC čekali několik let a který především jejich zásluhou jsme mohli vidět přesně tak, jak si režisér přál. Stálo to ale za to? Vyplatilo se čekat? Stane se Zack Snyder’s Justice League vytouženým symbolem a precedentem pro všechny budoucí nepovedené projekty?

Prolog

Pojďme ale od začátku a ponořme se na úvod trochu do historie, alespoň té filmové. Pro znalce a pamětníky doporučuju přeskočit na další sekci.

V roce 2006 se měl konat velký filmový návrat Supermana na filmové plátno. Bohužel se Bryanu Singerovi, který měl už zkušenosti s úspěšnými X-meny, film Superman se vrací moc nevydařil. Komornější pojetí filmu se nezamlouvalo jak kritikům, tak ani skalním fanouškům.

I don’t care how many demons he’s fought in how many hells. He’s never fought us. Not us united.

O restart této ikonické komiksové postavy se tak měl postarat Zack Snyder, za kterým stály komiksové projekty 300: Bitva u Thermopyl nebo Strážci – Watchmen. V rámci žánru se určitě jednalo o nadprůměrné filmy.

V roce 2013 jsme tam mohli vidět restart Supermana ve filmu Muž z oceli. V hlavní roli Supermana tehdy získal ne úplně známý Henry Cavill. Tímto filmem tak odstartovala kariéra Zacka Snydera v DC Universe (DCU). Po Muži z oceli přišlo v roce 2016 kontroverzní „pokračování“ Batman vs Superman: Úsvit spravedlnosti, které v jeho kino verzi bylo kritiky i fanoušky velmi zkritizován. Reputaci si film do jisté míry „zachránil“ až jeho režisérskou verzí, která je o 30 minut delší.

Snyder nicméně nic nevzdával a připravoval pro DC ojedinělý projekt Justice League, ve kterém měl představit nové postavy a směry, kterými by se filmové DCU mělo vydat. Bohužel ale Snydera zasáhla během natáčení Justice League velká osobní tragédie, když jeho dvacetiletá dcera Autumn spáchala sebevraždu. Událost, která by zasáhla prakticky kohokoli, vyústila v to, že Snyder ohlásil, že nemůže film dokončit i přes to, že skoro všechny scény byly natočeny a zbýval „pouze“ finální sestřih.

Dokončení filmu dostal na starost režisér Joss Whedon, který do té doby stál na opačné straně „barikády“. Natočil první dva díly Avengers a o úspěchu Justice League tak bylo dle producentů Warner Bros. postaráno. Bohužel ale konečné dílo, pod kterým se už podepsal Whedon (ale především producenti Warner Bros.), u fanoušků a kritiků neuspělo. Neuspělo tak moc, že se z Justice League stala ukázka filmu, jak nedělat komiksovou týmovku.

None are taken Back from the Darkness, Not without Giving one up in Return.

Navíc rok po premiéře Justice League filmový svět zaskočil velmi povedený film Avengers: Infinity War a jeho netradiční zakončení filmu. V tu chvíli pomyslný souboj měl u fanoušků jasného vítěze. Poté ale fanoušci Snyderovy verze Justice League začaly doslova masírovat producenty DC a požadovaly vypuštění tzv. Snyderova Cutu (verze). K této globální kampani se poté přidal i na sociálních sítích sám Snyder, kdy fanoušky, ale i producenty filmu, dráždil Snyder ukázkami ze své verze. Nicméně v té době vypuštění Synderova verze bylo stále jen zbožné přání, než realita. Přeci by si jen producenti připustili, že podlehli tlaku veřejnosti, která jim celou dobu naznačovala, že jejich vedení filmové DC univerza není správné.

Výše napsané platilo až do 20. května 2020, kdy Warner Bros. oznámilo, že režisérský sestřih Justice League od Zacka Snydera vyjde v březnu 2021 na HBO Max. Fanoušci se tak možná poprvé v historii novodobé kinematografie stali přímo hybnou silou k vydání speciální verze filmu. Zack Snyder dostal tedy prostor, aby svoje dílo, které byl nucen kvůli osobní tragédii, dokončit. Dostal k tomu nejen prostor (vysílací stanici HBO), ale také finanční prostředky na dotáčky a dopracování CGI. Mluví se neoficiálně o až 70 milionech dolarů.

Nepřehlédněte
Proč je Zack Snyder’s Justice League natočen v poměru 4:3?

Kritik, nebo fanoušek?

Tento nudný a velmi popisný úvod zde zmiňuji proto, že je podle mě na film Zack Snyder’s Justice League potřeba koukat trochu jinou optikou než na většinu klasických filmů. Nejde o to, že se jedná o komiksový film. Na to je již dnes publikum vcelku zvyklé, možná až přesycené.

Původní myšlenka filmu Justice League se ale rodila dříve jak v roce 2017. Troufnu si odhadnout, že ještě před filmem BvS. Hodnotit tak dnes už více jak 5 let starý film prostě nejde. Nejde to ani z důvodu, že zde nehodnotíme klasickou režisérskou verzi filmu.

Hodnotíme tu verzi, která byla vzkříšena samotnými fanoušky a sestřihaná pro ně režisérem, který chtěl předat svoji poslední vizi. Navíc s délkou stopáže, která přesahuje klasický rámec a řadí se spíše do seriálových vod.

Lze tedy na tento typ filmu, který svým způsobem nemá v novodobé kinematografie žádný precedens, použít stejné kritické techniky a způsoby, jako na současné blockbustery?

Každý si určitě vybere svoje kritérium pro tento film. Přiznám se, že sám jsem dlouho nevěděl, jak k této verzi přistoupit. Na jednu stranu pohled striktního DC fanouška, který je rád za každý nový záběr Afflecka, Cavilla i Gadot. Na druhou stranu je tu čtyřhodinová verze člověka, který nezná meze a dovede svým egoismem zastínit celý film.

Nepřehlédněte
Scénarista Justice League Chris Terrio: Jsem strašně naštvaný, hodně to bolelo

Zack Snyder’s Justice League

Ať už k tomuto filmu chcete přistupovat jakkoli, je fakt, že nová Snyderova verze je oproti té původní velké vylepšení. Snyder prakticky servíruje stejný příběh, ale s velmi odlišným stylem vyprávěním a konečným vyzněním.

Whedonova verze trpěla skoro na vše. Chybělo především souvislejší vyprávění, ve kterém chyběly důležité motivace jednotlivých postav. Naopak z dřívějších projektů si režisér původní verze Whedon přenesl trapné hláškování, nelogické a bezmotivační chování hlavních postav a celkové vyznění původního scénáře.

Každý fanoušek by chtěl slyšet, že toto vše je v nové verzi odstraněno a vylepšeno. Z velké části ano, ale i tak se najdou scény a momenty, u kterých se Snyder a jeho tým mohl více soustředit. Pojďme ale postupně.

Lepší příběh s více postavami

Snyder zcela určitě a bez debat zpevnil příběh a vylepšil vývoj charakterů. Konečně tak všichni členové Ligy mají smysluplný účel a svoji pozici v týmu. Především však mají svoji zásadní úlohu pro finální střetnutí se Steppenwolfem. Ten kromě nového brnění dostal konečně i pochopitelnější motivaci pro celý film. Obdobně jako v Avengers, tak i zde víme dost na to, abychom jeho (v původní verzi celkem bezdůvodné) chování logicky odůvodnili. A možná i v určitých okamžicích soucítili. Ale nebojte se, Thanos jako arcizáporák stále vyhrává.

Největší změnou ve vývoji charakteru dostal v původní verzi nejvíce opomíjený Cyborg. Nyní se z něho stala jedna z hlavních postav celého filmu. Netvrdím nijak, že mi to v původní verzi vadilo. Origin Cyborga mi nepřišel tolik zajímavý, jako například oživení Supermana. Snyder ale ukazuje, že Cyborg měl v jeho verzi neodmyslitelné pevné místo v týmu. 

Velmi podobně bych se mohl rozepsat i o dalších postavách. Wonder Woman je tu konečně tou, kterou bych si představoval. Tedy tvrdší a ne kompromisnější hrdinkou. Flash ukazuje svoje schopnosti, které oproti původní verzi dostaly mnohá vylepšení a bude velmi zajímavé sledovat ho v jeho samostatném filmu. Bezpochyby pro mě osobně se stal nejzajímavější postavou celé Ligy. Batman si tu odehraje svoje, smířil se s rolí jakého si manažera v důchodu. Trochu opomíjenou postavami jsou ve Snyderově verzi Aquaman, ale i Superman. Oba tu dostanou patrně nejméně prostoru. Jako velký fanoušek Cavilla je to pro mě zklamání, které napraví snad jen pokračování Man of Steel. Já vím, jsem trochu naivní. Ale to občas DC fanoušci jsou a musí být.

A tady se dostáváme k prvnímu většímu problému. Snyder bohužel nezůstal jen u těchto postav. V podstatě vyhodil z celého filmu veškerý kompars a trochu na sílu tam přidal postavy, které dle mě nebyly ani v původní verzi zpracovány. Především některé scény s novými postavami jsou zde naroubovány na sílu a mnohé nové scény to evidentně kazí. 

Celkově tak ale Snyder z hlediska příběhu dokázal zacelit a spojit všechny tři filmy do (celkem) funkční trilogie. Není to bezchybné, ale když vezmu v potaz u WB zcela chybějící postavy Feigeho, tak se tato trilogie alespoň z části připomíná určitou kontinuitu.

Snyderova verze

Snyderova verze nespočívá jen v lehce pozměněným příběhu a úpravě charakterů. Svoji verzi představil společně i se svojí technickou kvalitu filmu, která může zaskočit mnoho diváků.

Těmi nejvýraznějšími je čtyřhodinová verze filmu rozdělená na kapitoly a také formát filmu 4:3. Snyder tedy nenechal ve střizně mnoho nevyužitých záběrů a naservíroval fanoušků ultimátní čtyřhodinový sestřih a to především s vědomím toho, že na to budeme koukat v pohodlí svých domovů, kdy si spousta diváků může po každé kapitole udělat pauzu. Ostatně dlouho jsme nevěděli, jestli dostaneme jeho verzi v jednolité podobě, nebo rozdělené do několika epizod.

Dal jsem jeho verzi na jeden zátah. Nenudil jsem se, ale přiznám zcela bez mučení, že ke konci jsem musel dávat velký pozor, abych se stále soustředil na film. Na druhou stranu se Snyder nemůže na nic vymlouvat. Do tohoto sestřihu dal vše, co chtěl.

Snyder už v mnoha projektech před tím ukazoval, že se nebojí digitální postprodukce a tzv. „digi bordel“ použil ve velké míře i tady. Ostatně v komiksovém filmu by to asi nešlo. Každopádně některé scény vypadají prapodivně. Svoje zde sehrál především časový tlak, kdy musel spoustu scén dodělat za pouhý rok. V mnoha případech mi to přípománalo videoherní průmysl, takže nemám s CGI v tomto filmu výrazný problém. Ale pro spoustu diváků to problém být může. Především CGI, které zasahují do mytologických scén náramně připomínají bitvy v Lords of the Rings, ale s horší postprodukcí.

Další trademark Snydera, kterého jsem se asi bál nejvíce, jsou jeho typické „zpomalovačky“. Pamatujete na 300: Bitva u Thermopyl? Naštěstí se dají přežít, není jich tu tolik a většinou jsou pouze v první polovině filmu. Pokud by Snyder k nim použil trochu vhodnější hudbu a odpustil si i nějaké výslovně cringe detaily, tak by mi ani nevadily. 

Takže ano, Snyder se tu nezapře a pokud máte rádi jeho vizuální a technický styl, tak si tuhle verzi vysloveně užijete. V opačném případě se pravděpodobně na tento film nebudete koukat, protože tento film je natolik autorský, že pokud trpíte averzí na jeho osobu, tak se koukat nedoporučuju.

Málo akce

I když se jedná o čtyřhodinový komiksový film, opravdové akce se tu dočkáme snad jen ve dvou větších scénách. Ty nejsou vyloženě špatné, ale bohužel nenabízí žádný epický moment ani režisérské nápady. V celém filmu tak podle mě existuje snad pouze jedna scéna, kvůli které bych si film pustil. A to je samozřejmě na akční komiksový film velmi málo. Snyder nepřichází s ničím novým. Nepřinese do svého díla moment, kvůli kterému byste vyhledávali fanouškovské sestřihy na Youtubu. A to je od tolik autorského a vizionářského autora vyloženě zklamání.

Stejný materiál, jiní režiséři, jiná verze

Snyder se v mnoha rozhovorech pochlubil, že nepoužije ani minutu Whedonovy verze. Tohle pravděpodobně nejde ověřit. Neznáme všechny materiály, které Whedon dotáčel. Nicméně je to podle mě škoda. Ačkoli Whedonova verze byla horší než Snyderova, i tak obsahovala několik dobrých scén, které mi u Snyderova verze chyběly.

Hned z úvodu mi chyběl skvělý song Everybody Knows od Sigrid, scéna Aquamana s lasem pravdy, vzájemné řečnění mezi Wonder Woman a Batmanem, ale postrádal jsem i hlášku Supermana „Do you bleed?“.

Tady se otevírá prostor, ve kterém vidíme, jak dva režiséři s velmi podobným materiálem dokážou sestříhat film, který ve výsledku má jiné vyznění. Vezměme si scény, které Whedon dost nepochopitelně přetáčel. Když jsem nyní viděl původní Snyderovy verze, divil jsem se, co tím Whedon vlastně chtěl říct. Scény, kdy spolu mluví Lois a Clark po jeho obživení tu pro Whedona nevyznívají zcela dobře.

Na obranu Whedona, bylo by velmi zajímavé, kdyby měl Snyder sestříhat jeho verzi do dvouhodinové verze. Jde to vůbec? Spoustu scén bylo přetažených, ale dovolím si odhadnout, že aby film dával trochu smysl by se se střihem pod tři hodiny nedostal. Tento film si toho ukousl moc, opravdu moc. 

Precedens režisérských edicí?

Snyderova Justice League není pochopitelně první verze, která spatřila světlo světa a dramaticky se odlišuje od původní kinoverze. Filmová historie je pochopitelně psána už několika příběhy, kdy režiséři si nerozuměli s producenty a naopak. Za všechny případy stojí za zmínku například třetí pokračování Vetřelce, Alexander Veliký, Superman II nebo třeba Suicide Squad, který se taktéž pokouší o release své původní verze pod kampaní #ReleaseTheAyerCut.

Nepřehlédněte
Snyder Cut nebyl první, znáte historii sestřihu Richard Donner’s Superman II?

Může se tedy stát release Snyder Cutu předzvěstí a vlastně i obhajobou pro všechny režiséry, kterým se nepovede kino sestřih?

Rád bych se pletl. Přeci jen bych vždy uvítal režisérské verze bez jakéhokoli zásahu „vyšší“ moci, ale opakování Snyder Cutu u jiného projektu tu nějakou dobu neuvidíme. Proč?

Prvně by nikdo nechtěl uznávat, že se mýlil. Za druhé (ačkoli se to nezdá) je pro Snyder Cut nejvhodnější doba. Pandemie Covidu upoutala na pohovky desítky až stovky milionů lidí na celém světě. Tzv. služby VOD (Video on Demand) jsou na prudkém vzestupu a přetahují se prakticky o každého diváka. Multimediální zábava v roce 2020 a 2021 prudce narostla. O diváka se přetahují nejen filmové VOD služby, ale také velmi úspěšně roste herní průmysl spolu s dalšími streamovacími službami (například podcasty).

Pro Warner Bros. bylo tedy svolení vydání Snyder Cutu spíše dobře naplánovanou PR akcí. Za třetinový peníz dostali Warneři tolik fanouškovského zájmu, jako kdyby produkovali celý nový film. Více tedy než o zájmy fanoušků se opět jednalo o zájmy vlastní. Ano, na tom není nic špatného. O peníze jde vždy v první řadě. Zvláště v této dosti složité a nepředvídatelné době.

SnyderVerse

Špatné je to opět pro fanouška komiksu. A Snydera pochopitelně. Ten dle mě nepochopil, že svůj release dostal k dokončení jen kvůli zdařilé PR akci. V domněnce, že jednou nátlak vyšel a dle reakcí se zavděčil mnoha fanouškům po celém světě, do svého releasu vměstnal tolik rozpracovaných vizí, že by z toho bylo minimálně dalších pět projektů. Bohužel.

Ano, mluvím tu o jeho vizi Justice League nejen z roku 2017, ale především jeho vizi Justice League roku 2021. Snyder si neodpustil své egoistické manýry a musel do svého filmu vecpat nové scény, které na jedné straně hypují fanoušky na absolutní maximum (ano, i mě), ale na straně druhé je Snyder vlastně otáčí proti svému bývalému chlebodárci.

Warneři jsou si dle mě plně vědomi, že tento krok, který naznačuje Snyder ve filmu, nemohou udělat. Už jen proto, že by v tuto chvíli velmi egoistickému Snyderovi těžko vysvětlovali, že by neměl stoprocentní volnost a musel by své kroky konzultovat s nimi. A to už tu jednou bylo.

Neumím si představit, že Snyder po egocentrickém zahleděním do sebe samotného dosahuje takové reflexe, že by další film točil s pokorou a s kolegialitou ke svému zaměstnavateli. Při představě nových podmínek, které by ze stran Snydera nebyly malé (dlouhá stopáž, rozpočet, herci atd.), Warnerům vlastně nedává šanci na spolupráci.

Přiznejme si ale, že je to strašně velká škoda. Nejen pro fanoušky, ale pro Warnery samotné. Ti se snaží celou dobu o jediné – nějakým způsobem zachytit komiksovou vlnu a profitovat na tom. Tam kde má Marvel Feigeho, tak tam mají Warneři … nikoho. Teda ještě v roce 2017 to byl samozvaný Snyder, který představil vizi, kterou jsme mohli vidět v tomto filmu a přihodil si tam ještě několik scén, aby v tom vizionářství mohl pokračovat i v roce 2021. (Mimochodem Snyder načrtl vizi, která kdyby se stihla dokončit, předstihla by svým nápadem poslední dva Avenger filmy!)

Warneři už ale nejsou v roce 2017, kde jejich levá ruka nevěděla o té pravé. Mají nové vedení, které je sice benevolentnější, ale vždy rozhodují peníze. Respektive spousty peněz. A ty těch není dostatek nikde. Svěřit budoucnost, kterou si mezitim Warneři vyprofilovali pokračováním Wonder Woman, novým Batmanem, uvažováním o změně Supermana, do rukou egoistického a nezastavitelné a nezvladatelného Snydera se jim pravděpodobně nebude chtít.

Ono pravděpodobně je tu více než kdy jindy na místě. Styl Warnerů byl vždy o tom, nabízet filmy, které se líbí především divákům. Je tu samozřejmě určitá šance, že pokud by měl ještě nový Snyder Cut velký pozitivní dopad, snaha o zadostiučinění se fanouškům by tu podle mě mohla být.

7

Opulentní dílo, které nemá v současnosti obdoby. Bohužel i když Snyder a jeho fanoušci dostali svoji verzi, není dokonalá. Lépe a detailněji sice nabízí příběh, který ale rozhodně není stavěný pro jeden film. Navíc si Snyder egoisticky prosazuje ve své verzi až příliš své autorské touhy a chutě, které nejsou bohužel (už) slučitelné s dalšími projekty. Mnoho fanoušků sice jeho verze uspokojí, ale také mnoho odradí. 

Pokud máte rádi DC a předchozí Snyderovy filmy považujete za koukatelné, tohle byste neměli a nesměli minout. Dostanete vcelku koukatelný autorský film plný DC hrdinů, průměrné akce i dialogů. V opačném případě zvažte, jestli chcete investovat čtyři hodiny svého času do občas nudné a nenápadité režie.

I tak se ale tato verze zapíše do filmových dějin. Bohužel ale ne pro své filmové kvality, ale jako ukázka uspěchané a nekoncepční práce producentů, režisérů a scénaristů. Fanouškům zbývá nyní jedině doufat, a nebo úplně zapomenout. #restoresnyderverse se pravděpodobně druhé šance už nedočká. A je to škoda.