Oscarový scénárista Chris Terrio se celých pět let nevyjadřoval na konto kvalit filmů Batman vs. Superman a Justice League. A to i přes vlnu kritiky, která se snesla na jeho odvedenou práci na těchto filmech.
Pro server Vanity Fair však poskytl obsáhlý rozhovor, ve kterém objasnil svoji účast na obou filmech. Popsal, jak studio Warner Bros. zasahovalo do jeho práce a jaký vliv to mělo na celkový sestřih obou filmů. Vyjádřil se také k nové verzi Justice League od Zacka Snydera.
Liga spravedlnosti Zacka Snydera je nyní venku. Jaký z ní máte pocit?
Jsem velmi šťastný a ulevilo se mi, že všichni mohou vidět, jakou práci odvedl Zack, herci, řemeslníci a umělci a že nyní všichni mohou vidět jejich práci.
Je to něco jako dárek, který jsme dostali od HBO Max, protože ještě před několika lety by to nebylo možné.
Můžete ukázat na něco konkrétního? Na něco, na co jste osobně rád, že se objevilo v nové verzi?
Na postavu Willema Dafoe v příběhu Aquamana. Dále taky postavu Iris West a celkově Raye Fishera. Pro mě byl vždy srdcem celého filmu. To je na této verzi dobré, že nic zde není provedeno cynicky nebo kvůli vydělání více peněz nebo pro navýšení prodeje hraček v Happy Mealu. Bylo to opravdu osobní pro mě, ale i pro Zacka a pro mnoho herců.
Je pravda, že jste byl z natáčení Ligy spravedlnosti vykázán?
Neřekl bych, že jsem byl vykázán. Postoj [studia] byl takový: „Odtud to převezmeme.“ Byl jsem upřímně šokován, když jsem viděl Snyderův sestřih a viděl jsem, kolik z původního scénáře bylo natočeno. S drobnými úpravami scénář natočili a chápu, že to pro Zacka někdy byla bitva.
Jak jste vnímal verzi, kterou Joss Whedon připravil poté, co Zack Snyder opustil projekt Justice League?
Když byly z filmu ve verzi z roku 2017 odstraněny moje osobní prvky, mlčel jsem, protože jsem k tomu nemohl nic říct, ale samozřejmě to bolelo. Zůstala jen dinosauří kostra něčeho, co bývalo velkým, dravým zvířetem. Mohla to být velká, nezkrotná bestie a samozřejmě to má čtyři hodiny a film je maximalistický a je operní a, jistě, je trochu šílený, ale myslím, že ten film je šílený v tom nejlepším slova smyslu.
Začněme ale od začátku. Pracoval jste na filmu Batman vs. Superman. Byla to pro Vás dobrá zkušenost? Předpokládám, že ano, když jste potom pracoval se Zackem i na dalším projektu?
Zavolal mi tehdy Ben Affleck ohledně práci na novém filmu o Supermanovi, ve kterém měl hrát i Batman. Zeptal se mě, jestli bych si přečetl scénář a trochu ho nepřepracoval. Především chtěl upravit charaktery hlavních postav.
Takže vlastně už bylo tehdy rozhodnuto, že se Batman bude snažit Supermana zabít a že Batman půjde temnější cestou.
Co od Vás Ben Affleck přesněji chtěl?
Mým úkolem bylo vytvořit příběh, ve kterém by byl Batman, který se dostane do bodu, kdy bojuje se Supermanem na život a na smrt.
Jaký jste zvolil přístup?
Přišel jsem s tím, že jediný způsob, jak by to mohlo celé fungovat, je tragédie pomsty. Přemýšlel jsem, jak vytvoříme příběh, ve kterém je Bruce Wayne traumatizován válkou Kryptoňanů o Zemi a nakonec vstoupí do boje se Supermanem? Z Batmana se stal takový kapitán Achab, který nebude poslouchat ostatní názory. Nebude poslouchat ani Alfréda. Bude tím úplně posedlý.
Film byl tedy ze své podstaty velmi temný. Když jsem na filmu pracoval, připadalo mi, že je to obraz toho, co jsem cítil na zemi, což se možná projevilo až v určité šílenství a rozdělení, které přineslo poslední prezidentství.
Napadlo mě, že by tento superhrdinský film mohl být o tom, jak se dostat do naší nejhorší povahy, ale pak se z ní zase vykoupit.
Chtěl jste se něčemu vyhnout?
Určitě jsem z toho nechtěl dělat sitcom o tom, že se Batman i Superman snaží navzájem zabít. Řekl jsem si, že pokud budu na tomto filmu pracovat, bude to temné a nepříjemné.
Zack a já máme velmi odlišné přístupy k filmové tvorbě, ale Zack se mi okamžitě zalíbil. On není tak cynický jako já. On má srdce na správném místě. Já na rozdíl od něho jsem cynický vždy a všude.
Jak potom práce pokračovala?
Napsal jsem námět filmu Batman vs. Superman, který se mimochodem nenazýval Batman vs. Superman: Úsvit spravedlnosti. Neměl jsem vlastně pro něho žádné pojmenování. Až z internetu jsem se dozvěděl jako ostatní fanoušci, jak se film bude jmenovat. Rozhodně jsem ho nechtěl pojmenovat Batman vs. Superman.
To byla Zackova volba?
Nevím přesně, kdo ten film takto pojmenoval. Mám podezření, že to bylo studio. Abych byl upřímný, vidím za tím marketingové oddělení. Mohl to být první krok k vytvoření určité nevole vůči filmu.
Myslím, že máte pravdu. Název filmu nebyl u fanoušků dobře přijat.
Když jsem ho slyšel, říkal jsem si: Zní to tak důležitě a zároveň i trochu bezradně. Hlavním záměrem filmu bylo udělat něco zajímavého, temného a komplexního. Ne z toho udělat zápas Batmana vs. Supermana někde v Las Vegas.
Jak jste vnímal první vydanou verzi BvS?
Byl jsem hrdý na scénář, když jsem ho dokončil. Ukázalo se ale, že když odstraníte 30 minut, které dávají postavám motivaci k celkovému vyvrcholení filmu, tak film prostě nefunguje.
To jsme mohli vidět v pozdějších dvou verzí Justice League. Nemůžete proste přeskočit postavu a myslet si, že se diváci spokojí s VFX efekty a budou se skvěle bavit. Toto bylo naštěstí později obnoveno v rozšířené verzi filmu. Myslím, že se ji říká …
Ultimátní edice, která byla remasterována a znovu promítána na HBO Max tento březen.
Takže motivace toho střetnutí mezi dvěma americkými hrdiny nakonec neměla vůbec smysl. Co však bolelo nejvíce, byla kritika, že scénář nebyl soudržný. Když jsem ale scénář předával studiu (a oni s ním byli spokojeni), dával scénář smysl.
Jaký byl váš vztah se Zackem?
Celkově dobrý. Nemohu o Zackovi říci cokoli špatného. On má mnohem lepší vizuální dovednosti, než mám já. V tomhle má nakažlivou vlastnost. Když popisuje scénu, nedokáže se téměř ovládnout a chce ji vždy nakreslit a namalovat. Zack se ke mně nikdy ani na vteřinu neotočil zády. Nikdy nepochyboval o mé práci.
Po tom, co šel BvS do kin, se mnou mnoho mých hollywoodských přátel se přestalo bavit. Mysleli si, že mám nějakou spoluvinu na neúspěchu BvS.
Poměrně rychle tak zjistíte, kdo jsou vaši skuteční přátelé a kdo tzv. „hollywoodští“ přátelé.
Zack mi nemohl být větší oporou. Nikdy nepřestal věřit, že spolu vytvoříme tento velký epický DC svět.
Jak jste se cítil, když tato vaše cesta s Justice League předčasně skončila?
Když mi byl film odebrán a přepsán, dostal jsem se do určité deprese. Ale neměl jsem pocit, že bych měl být v depresi. Zack a Debbie se potýkali s jejich rodinnou tragédií. Proti tomu je ztráta filmu, který jste napsali, nic. Ale bolelo to. Bolí mě, když pomyslím, že mi na těchto postavách tolik záleželo.
Máte pocit, že zkrácení a název filmu nějak způsobilo u fanoušků, že neocenili věci, které fungovaly v BvS?
Přesně tak. Publikum musí vědět, že je v dobrých rukou. V okamžiku, kdy je ztratíte z hlediska příběhu, vytratí se u nich touha vidět film velkoryse.
Jakmile kritici rozhodnou, že film je nekoherentní, je to potom útok ze všech stran. Na začátku filmu je například scéna, kdy Lois Lane říká jednomu vojákovi: „Nejsem dáma, jsem novinářka.“ Jeden recenzent to vzal jako důkaz o mé hlouposti a neschopnosti napsat postavu Lois Lane.
Ale v tomto případě byla postava Lois Lane ve filmu inspirována skutečnou novinářkou Marie Colvin, který byla zabita v Sýrii. Podle mě byla jedním z nejohroženějších novinářů, kteří kdy žili. Na Vanity Fair je o tom článek „Soukromá válka Marie Colvin“.
Citace, kterou Lois Lane říká, je přesně ta, která byla v tomto článku. Jeden čečenský válečník ji řekl, že ji nepodá ruku, protože je to žena. Na to Marie Colvin odpověděla: „V této místnosti není žádná žena, pouze novinář.“
Tuto linku jsem tam napsal jako poctu. Ale je to pak chápáno, že nerozumím ani ženám, ani novinářům, ani lidem a že jsem špatný spisovatel.
Zní to, jako byste cítil, že jste nevěřil, že film bude úspěšný?
Bylo to náladou, do které film upadl. Všechno bylo každým napadeno a recenzenti zpochybňovali motivy celého filmu. A vlastně jim to ani nevyčítám.
Marketing slíbil bezduchý bojový film a pokus o cokoli skutečného nebo komplikované se setkalo jen s hněvem kritikl a diváků.
Další stížností bylo, že Snyderovy DC filmy byly ponuré a těžké. Vinil jste se za to?
Zdálo se, že studio toto stanovisko, že moje psaní bylo příliš temné, zaujalo po vydání BvS. Ale co už nezmiňovali, že celý koncept filmu BvS vyvinulo Warner Bros. Byl to jejich návrh, který mi byl předán, když jsem se zapojil do psaní scénáře. Batman nejenže ve filmu cejchoval zločince, ale celý film zakončil scénou s cechováním Lexe Luthora.
Ostatně, tento konec byl bodem, který jsem znovu a znovu chodil připomínkovat do studia. Tvrdil jsem, že Batman nemůže takto ukončit film. Ne tímto chováním, které se rovnalo prakticky mučení.
Jaký byl váš argument?
Jedna věc je, když film začíná s temnou vizí Batmana. Ale Batman sám musí vidět svoje chyby a chtít je napravit. Na konci filmu musí být už tím Batmanem, kterého známe. Musí být připraven vytvořit Ligu spravedlnosti.
Ve filmu byla scéna, kdy Superman zachrání Lois z africké země zvané Nairomi. Přidali jste tam scénu, ve které vystupuje Kahina Ziri? Ta byla svědkem celé bitvy Supermana se žoldáky a nakonec svědčila až ve Washingtonu, D.C. Její svědectví nutí diváky a vlastně i Clarka Kenta přehodnotit jeho činy.
Ano, tu scénu jsem později přidal. „Sestoupil dolů a potom začala palba“. Ten příběh, který Kahina Ziri vypráví (alespoň ve scénáři), je o tom, že on destabilizoval celý region a poté vládní síly pobili celou vesnici.
To byla optika, která už ve filmu byla, myslel jsem si, že mým úkolem je klást otázky a říkat: „Co tím vlastně myslíme?“.
Proti některým scénám se ohrazujete a říkáte. že studio tedy tyto scény chtělo, ale také jste musel přesvědčit Zacka, že?
Když jsem mluvil se Zackem o těchto věcech, tak si myslím, že to pochopil. Brzy jsme zjistili, že tuto scénu vidíme podobně a že se do této myšlenky scény v Kongresu, kde africká žena vypráví svůj příběh, zamiloval.
Takže Zack byl k těmto věcem docela otevřený a myslel jsem si, že také studio.
Proč nebyly?
Později, když jsem zjistil, že bylo hodně zápletek vystřiženo, začal jsem si myslet, že asi tento druh zápletky nechtěli. Když se snažíte film sestříhat, tak poslední co vystřihnete jsou drahé kaskadérské a CGI scény. Věci, které jsou vystřihovány, jsou často …
Menší nuance?
Ano. Scény, které ve skutečnosti dávají význam těm velkým akčním scénám. Myslím, že to není problém jen u tohoto filmu.
Proč jste se přihlásil do projektu Justice League?
Souhlasil jsem s napsáním Justice League, protože jsem chtěl tyto postavy napsat s láskou a nadějí poté, co si prošli temnotou v BvS. Konec mé verze BvS zahrnuje Bruce, který pochopil svoje chyby a sliboval především nápravu svých chyb. Je to návrat svědomí po noční můře. A v Justice League si už Bruce vede lépe.
Po vydání BvS byly kritiky negativní, tržby v kinech docela nízké. Jaká byla tehdy atmosféra?
Studio ovládlo strach. O tom není pochyb. Můj dojem byl, že potom začali lidé v zasedacích místnostech rozhodovat o hodně věcech. A ta jejich rozhodnutí byla založená na libovolných metrikách, která mnohdy neměla nic společného s vyprávěnými příběhy.
Co Vás k tomu vede?
Těsně před vydání BvS jsem byl požádán, abych se zúčastnil určité události v New Yorku, kde jsem měl spolu s herci přesvědčit investory v Time Warner Center, že jejich peníze jsou v dobrých rukách.
Co se tam stalo?
Byli tam chlápci, kteří měli na starost peníze. Dělali velká rozhodnutí. Opravdu velká. Nemyslím tím filmové manažery, ale velké kluky z Wall Streetu. Přišel je mně jeden chlápek, stáhl mě stranou a začal mi říkat a radit, jak psát postavu Batmana.
Jak toto celkové napětí mělo vliv na vaše psaní?
Přepsal jsem Justice League, abych trochu odlehčil náladu. Stala se z toho Zack Snyder Justice League. To je o něco lehčí a méně hustá verze scénáře, s níž jsem byl nakonec spokojený.
Zack Snyder tedy natočil vaši verzi scénáře. Co se stalo poté, co ho jeho rodinná krize vedla k opuštění projektu a společnost Warner Bros. přivedla Josse Whedona, aby přepsal a přetočil Justice League?
Když mi byl film odebrán, cítil jsem se, že to přichází od lidí, kteří nejsou ani filmaři a ani ti, kteří by měli film rádi. Přišlo mi to, že je potřeba film natočit za dvě hodiny bez ohledu na to, co film opravdu potřeboval. Chtěli film zesvětlit a přidat více vtipných scén.
Zack mi řekl, že to byl příkaz tehdejšího prezidenta Warner Bros., který prosazoval, aby film byl pod dvě hodiny a obsahoval více komediálních scén?
Ano, taky jsem to slyšel. Ale nikdy jsem s ním neřešil nic napřímo. Pokud vím, tak on rozhodl o pořadí filmů.
Na můj názor o pořadí filmu jsem nebyl nikdy dotazován a to ani přes to, že jsem psal Justice League. Prostě se odhodlali a řekli, že prvně bude BvS, pak Wonder Woman, Justice League a pak Aquaman.
Před vydáním prostě řekli: Dodržujte tento plán.
Jak to zkomplikovalo práci?
Když jsem psal Justice League, scénář pro Wonder Woman nebyl ještě hotový. Takže jsem neměl žádné podklady k Wonder Woman. Themyscira například ještě ani neexistovala. Nevěděl jsem například, jestli lidé mohou pod vodou mluvit. To byla věc, na kterou jsem se musel ptát, protože jsem nevěděl, jestli mohu dělat podvodní scény s Aquamanem a Atlanťany. Muselo se to napsat od nuly, protože nebyly natočeny žádné sólovky.
Justice League tedy potřebovala ustanovit tři postavy; musela se pro DC Universe vytvořit dlouhá mytologie. Musel být vzkříšen Superman, protože na konci posledního filmu byl mrtvý. Jen nevím, jak by se to všechno dokázalo odvyprávět za méně než dvě hodiny. Možná vydání z roku 2017 dokázalo, že to vlastně vůbec nejde.
Jaký byl váš vztah s prezidenty studia Geoffem Johnsem a Jonem Bergem?
Geoffa obdivuji jako spisovatele komiksu DC. Byl ke mně vždy milý a měli jsme opravdu pěkný vztah.
Myslím, že je zázrak, že Zack natočil tolik [mého] scénáře, kolik natočil, protože vím, že byl neustálý tlak na to, aby se to zjednodušilo, změnilo, udělalo cokoliv, co studio chtělo. Ozývaly se hlasy, že tuhle verzi nechtějí.
Měl jste hodně interakcí s herci?
Na natáčení jsem nebyl pozván, ale samozřejmě znám Bena a poznal jsem i Raye Fishera. Kyborga jsme vyvíjeli společně. Ray chodil ke mně do bytu v East Village, chodili jsme spolu na dlouhé procházky a povídali si o Cyborgovi a zodpovědnosti za uvedení prvního černošského superhrdiny DC na plátno. Byla to velká zodpovědnost, kterou jsme oba chápali a brali ji velmi vážně. Nezapomeňte, že to bylo ještě před Černým panterem. V průběhu let se samozřejmě objevilo několik černošských superhrdinů, ale žádný nebyl ztvárněn s takovým rozpočtem a v takovém měřítku a v takovém mainstreamu.
Cyborg je jediná postava, která se nedokáže maskovat. Žije ve své kůži. Jeho jinakost je trvalou skutečností jeho života. A to podle mě – a s Rayem jsme o tom mluvili – vypovídá o tom, jak být černochem v Americe. Nemůžete odstranit jinakost, kterou vám lidé vnucují. A proto nám Cyborg – když se stane hrdinou, kterým vždycky měl být a měl být – připadal jako něco opravdu silného, co jsme chtěli, aby svět viděl.
A co na to další herci? Konzultoval jste s nimi?
Po telefonu jsem mluvil s Jeremy Ironsem. Také jsem si dopisoval s Gal Gadot, která mi napsala a řekla, když bylo něco s její postavou v nepořádku. Nebála se mi to říct.
Když Snyder opustil projekt, byl to vlastně i váš konec u projektu Justice League, že?
Ano, byl. Občas se ke mně dostala nějaká zpráva a novinka o přetáčkách. Neuvědomil jsem si ale, že bude tolik materiálu přetočeno, nebo úplně zničeno. Když jsem o tom mluvil přímo s herci, tak už mi bylo jasné, že dochází k přetočení filmu ve velkém. Neslyšel jsem od nikoho z nich, že by to byl příjemný zážitek.
Slyšel jste něco o Jossu Whedonovi a jeho stylu?
Pravděpodobně bych se k tomu neměl moc vyjadřovat. S Jossem jsem se nikdy nesetkal. Neznám ho. Snažil jsem se ho oslovit na začátku tohoto procesu, ale neozval se mi. To ale není neobvyklé.
Kdy jste viděl jeho verzi Justice League?
V té době jsem byl v Los Angeles. Pracoval jsem tehdy na Star Wars: The Rise of Skywalker. Byl jsem na západní straně LA a pracoval s J.J. Abramsem. Pamatuji si, že jsem jel do studia, posadil jsem se a sledoval Whedonovu verzi Justice League.
Bylo to několik týdnů před premiérou. Okamžitě jsem zavolal svému právníkovi a řekl mu, že chci okamžitě odstranit své jméno z toho filmu. Právník potom zavolal Warner Bros.
Proč jste to neudělal?
Film byl už připraven k distribuci. Letáky byly vytištěny. Kopie už byly vylisovány. Odstranění jména by mohlo film zpozdit. Byl by to mezinárodní skandál a pořádná novinka. Držel jsem hubu a veřejně se k tomu nevyjadřoval.
Co se stalo potom?
Nebyl jsem pozván na premiéru a už jsem ten film nikdy znovu neviděl.
Proč jste nedokončil váš požadavek o odstranění vašeho jména?
Myslím, že by to vyvolalo celou vlnu negativní publicity, která by podle mě ještě celou situaci zhoršila. A to i pro všechny herce a řemeslníky, kteří na filmu pracovali.
Jsem ale velmi šťastný, že Zack Snyder’s Justice League je ta verze, která má na IMDB lepší hodnocení.
Trápilo Vás to?
Ano, uškodí to vaší celkové reputaci. Ale hlavně Vám to otravuje mysl a sebevědomí. Především, když víte, že ta druhou verzi nikdo neviděl.
A teď, když už je nová verze k dispozici?
Lidé mají s touto verzí problémy. Hádají se o délce filmu, o způsobu, jak byly některé postavy napsány. To ale mohu uznat, protože je to skutečná kritika mé práce.
Měl jste někdy pocit, že z vás záměrně udělali obětního beránka, studio?
Jsem hluboce paranoidní člověk, takže vždycky předpokládám, že na mě všichni něco mají. Liga spravedlnosti, verze Zacka Snydera, je kromě Arga jediný scénář, na kterém mám výhradní autorský podíl. Opravdu jsem ho vyvíjel. Takže si za touhle verzí můžu stát, ať už ji miluju, nebo nenávidím.
Na čem nyní pracujete? Na co se můžeme těšit?
Zatím o tom nemohu moc mluvit, ale je to malý film, který dělám pro Amazon. Vracím se do menších světů, kde nemám žádné franšízové problémy, s nimiž bylo v minulosti těžké se vyrovnat. To mi připomíná, proč filmové psaní mám rád.