Sony představila PlayStation 5 Pro. Bude to fail?

Sony představila PlayStation 5 Pro. Bude to fail?

7. listopadu 2024 by se měl zapsat zlatým písmem do historie herní konzole PlayStation. Do pomyslné herní rodiny Sony přibude dlouho očekávaný (a hlavně chtěný a žádaný) vylepšený model PlayStation 5 Pro. Proč to ale (asi) nebude takový úspěch, jak bychom si všichni přáli?

Jakkoli další odstavce mohou vyznít minimálně „nedobře“ pro moji oblíbenou herní konzoli, tak opak je vlastně pravdou. Jako její velký příznivec a hlavně podporovatel více jak 25 let jsem ten poslední, který by chtěl, aby tato úspěšná konzolová série skončila. 

Na druhou stranu jsem v posledních letech celkem znejistěn a zklamán z toho, jaké konzole (a samozřejmě i hry) nám Sony prezentuje. A dle všeho nejsem jediný.

Konzole byly a vlastně jsou stále etalonem v domácí multimediální zábavě. Už vlastně od svého vzniku v minulém století byly průkopníkem, který miliónům rodin po celém světě ukázal, jakým způsobem lze i trávit čas. Generace už mnohdy na hony vzdálené od zabezpečování svých rodin si tak mohly své životy zpříjemnit video herním průmyslem, který ročně rostl na síle. Dostal se postupně až do jednoho z nejvýdělečnější odvětví na světě. Mnohem finančně objemově větším, než co produkuje například Hollywood.

Problém samozřejmě nastal ve chvíli, kdy se snižují u nás tolik vzývavé nůžky mezi technologickým pokrokem a konzumní spotřebou. Zkrátka jsme se dostali do momentu, kdy nové verze telefonů a další elektroniky (včetně pochopitelně herních konzolí) už nedokážou generačně nabízet násobně více výkonu za nové plné ceny výrobků.

Je to přirozené a vlastně i předpokládané. Ale svým způsobem i tak smutné. O to více, když marketingové týmy všech značek se opětovně chlubí, jak už tato konkrétní konzole bude silná, výjimečná a hlavně přeci „nextgenová“. Věřit jim to můžete, ale realita je většinou/spíše opačná. 

Z hlediska herního pokroku už vlastně čekáme druhou generaci na to, abychom byli schopni si zahrát v opravdové nextgenové grafice s přijatelným frameratem. 

A dle dnešní prezentace si na to opět počkáme. 

8K? Ne. Tak 4K? Taky ne, tak co vlastně?

Čísla, která provází dvě poslední herní generace konzolí. PS5 měla umět (až) 8K. Mám na to razítko na své krabici, kde je jasně zmíněna podpora 8K rozlišení. Pamatuji si, jak autoři, nebo spíše vizionáři herní série Gran Turismo sní o tom, jak budeme jednou hrát ve 4K s dokonce 240 fps. Pěkné, moc pěkné, ale příliš odvážné. Upřímně, stačila by čtvrtinová hodnota. Ale marketing pro zvýšení prodejů slíbí cokoli… Dost snílků, zpět k realitě.

Ta je neúprosná. Už PS4 Pro naznačovala, že bychom se přeci jen mohli dočkat plné podpory 4K/60fps. Když říkám plné podpory, mám na mysli bez jakýkoli grafických omezení, tedy včetně buzzwordového ray tracingu. Zůstalo ale bohužel jen u náznaků.

Páté PSko tento slib nedokázalo naplnit a vlastně celou tuto problematiku výkonu/kvality jen prohloubil. Prakticky každá hra nyní přichází s dvěma základními nastaveními, kde pomyslnou Sofiinu volbu musíte udělat vy sám. Vývojáři se tak alibisticky vzdávají rozhodování, které tak musí za ně udělat hráč. 

To je sice od nich velmi sympatické (vtip), ale otázka vlastně stojí trochu jinde. Není třeba se ptát, jestli chcete výkon s 60 fps (mnohdy ani to ne), nebo ray tracing s upocenými 30 fps. Otázka spíše stojí, proč i pátá generace PSka musí tuto otázku řešit. 

Odpovědí mělo být právě 10. září a prezentace Marka Cernyho (hlavní architekt konzole PS5 Pro), ve které byl představen vylepšený PlayStation 5. Problém ale je, že Pro verze zůstala v mnohém za očekáváním.

Výkon, cena, koupě?

Nutno podotknout, že je to celé trochu nefér. A to rovnou na obě strany. Hráči hejtí produkt, který vlastně nikdo neviděl v herní praxi. Jenže chyba je trochu více na straně Sony.

Sony bylo ti, kdo představil sice údernou a svižnou prezentaci nové konzole, ale zapomnělo nám do ní dát to nejpodstatnější. Důvody ke koupi.

To je jaksi opravdu podstatný problém, když máte výrobek a nemáte důvod si ho koupit. A ano, to myslím zcela vážně.

Není tajemstvím, že jsem byl jedním z mála/hodně fanoušků, kteří chtěli herní konzoli výkonnou a to i za vyšší cenu. Jenže zde je ten vážný problém. Prvně cena, která v ČR je v základní verzi bez mechaniky ohlášena na 20 290 Kč. Já ale potřebuji verzi s mechanikou (+2 979 Kč) a podstavcem (699 Kč) za celkem 23 968 Kč. To dělá z konzole jednu z nejdražších konzolí v celé její generaci (viz tabulka cen releasů po započtení inflace k roku 2024). 

Konzole Rok vydání Cena
PlayStation 1995 $611
PlayStation 2 2000 $546
PlayStation 2 Slim 2004 $260
PlayStation 3 2006 $778
PlayStation 3 Slim 2009 $440
PlayStation 4 2013 $538
PlayStation 4 Pro 2016 $530
PlayStation 5 2020 $606
PlayStation 5 (Digital) 2020 $499
PlayStation 5 Slim 2023 $499
PlayStation 5 Pro 2024 $810
PlayStation 5 Pro (Digital) 2024 $699

Zdroj: Geoff Keighley

Tak si to kup, ne? Když jsi ji chtěl. To byste mohli napsat samozřejmě. Problém je ale ten druhý bod. Nárůst výkonu není o 100 % jako v případě zvýšení ceny. GPU má o 67 % více výpočetních jednotek a o 28 % rychlejší paměť, díky tomu umí PS5 Pro renderovat hru „jen“ o 45 % rychleji než současná PS5. Navíc si řekněme narovinu. Grafické rozdíly prezentované v prezentaci jsou zkoumatelé mikroskopem.

Ok, tak je tu další bod, který by to celé mohl zachránit. Na nové vylepšené konzoli si mohu zahrát GTA 6 a úplně nové hry v plné kvalitě. To je super, akorát, že vůbec. Protože nic takového na prezentaci nepadlo. Očekává se to, ale je to spíše jen přání hráčů než realita. Prostě žádný tahák na nové hry, nebo i na ty stávající oznámené, které bychom si mohli zahrát v absolutně nejlepší grafické a technické kvalitě. 

Ať se na mě nikdo nezlobí, ale prezentovat to na starých hrách, které už všichni mají odehrané, je strašný lame. 

Na druhou stranu nejsem absolutně jediný, který vidí tyto dojmy podobně. Cena, málo first party her, nejistota ve výkonu nové konzole jasně převažují u hráčů v nekoupi. Tedy alespoň nyní.

Sony to celé může zvrátit tím, že v předprodeji PS5 Pro oznámí nové tituly s plnou podporou 4K/60fps v režimu kvality, kterou ale bude i do budoucna u svých her vyžadovat.

Čeho se totiž reálně bojím, že vývojáři tohoto boostu využijí k mdlejší optimalizaci a budeme tak dostávat nevyvážený přístup studií a opravdový grafický posun stejně nezažijeme. Nebo alespoň ne standardně u každé hry.

Nezávislé, indie studia na to nebudou mít kvalitu a finance. Odpovědnost tak zůstane na studiích, které pracují na těch nejlepších titulech. Jenže to je u PS5 generace vcelku problém. Velkých exkluzivních her prostě moc není a výhledově to není lepší. 

Navíc si Sony s politikou konce exkluzivitu a převydávání na PC trochu podřezává větev. Grafičtí fanatici (jako já) si raději pořídí nadupané PC a na konzolové exkluzivity si prostě počkají na PC, aby si je zahráli v nejlepší možné technické kvalitě. Navíc s některými pěknými bonusy jako odměna za roční čekání.

Výhled tedy pro Sony není moc růžový. Na druhou stranu ale Sony drží všechno ve svých rukou. Lehké zlevnění, jasné prezentování dovedností nové konzole a hlavně oznámení first party exkluzivit mohou i takto drahou konzoli vrátit obratem do hry. Do Vánoc je sice ještě daleko, ale hráči jsou netrpěliví. Zvláště, když low/middle PC sestavy se dají sehnat konečně za super cenu.

Pojďme si dát takové menší cvičení, jestli se dá sestavit nějaké obstojné PC za podobnou cenu, jako nyní bude stát PS5 Pro. Já jsem našel následující: AMD Ryzen 5 5600X 4.6 GHz, NVIDIA GeForce RTX 4060 8GB, RAM 32GB DDR4, SSD 1000 GB včetně Win 11. Netvrdím, že tím rozjedete 4K a 60 fps na nejnovějších hrách, ale je to solidní PC, na kterém se dá dělat spoustu dalších věcí než jen hraní. Navíc přihoďte si dalších cca 5 tisíc a bavíme se o mnohem lepším vybavení.

Vím, že PC není pro každého. Síla a popularita herních konzolí je někde jinde, než v jen technických parametrech. Mají uspokojit především velkou masu lidí, kteří potřebují relaxovat a bavit se. Proč ne, i já se rád bavím. Na konzolích hraji již 25 let a rád se nechávám herní zábavou uspokojovat a bavit. Ale rád bych, abychom my hráči dostávali kvalitní konzole a hry, které si zasloužíme.

Sony, do toho!

#Update po State of Play konané 24. 9. 2024

Není to lehké, jak se zdá. Sony jakoby nevědělo, co vlastně hráči chtějí (je samozřejmě otázka, jestli to ví oni sami, ale to tu neřešme). State of Play je pro mě rozhodně zklamání. Především v souvislosti s oznámením PS5 Pro. 

Tajně jsem doufal, že po nepříliš přesvědčivé prezentaci nové konzole, dostaneme 100+1 důvod, proč si 26. 9. předobjednat vylepšenou verzi PS5. Termínově by to krásně zapadalo do sebe.

Už se totiž zdálo, že si Sony trochu napraví reputaci představením docela zajímavé 30th Anniversary Limited Edition, která láká na retro feeling PS5. Jenže i zde jsme se dočkali s nepochopením.

Dostupnost PS5 Pro v retro edici je totiž celosvětově žalostná. Ano, vím. Jde o limitku. A já opravdu vím, co to znamená. Ale celosvětově je v tuto chvíli vyrobeno pouze 12 900 kusů a do ČR se dostane přesně 0 z nich. To není mnoho.

Jasně, jsme malý trh. Na druhou stranu Sony nepředvádí na poli marketingu velké věci a tak jsem čekal, že se bude chtít zavděčit i těm menším trhům, aby si udrželo svoji pozici. Ale asi ne, Sony má plno exkluzivit a podkuřovat hráčům nepotřebuje.

Takto Sony přesouvá pozornost (ne)vědomky na sculptery, kteří už nyní nabízejí nesmyslné ceny (na Ebay jsem našel konzoli za 150 000 Kč) za předobjednávky. Je tohle opravdu profanouškovský přístup, Sony?

Není. Nerozumím tomu. Sony pomalu, ale za to velmi jistě ztrácí hráčskou přízeň. Není schopno doručit kvalitní obsah a vlastně se uchyluje pouze k derivátu, nebo recyklaci značek, které ji dopomohli tam, kde jsou nyní. A nebo prezentují hry, které „nikoho“ nezajímají. Tak jsme to mohli vidět na právě proběhlé State of Play.

Když to shrnu ze svého pohledu, dostali jsme několik remasterů, ze kterých například Horizon Zero Dawn opravdu nikdo nepotřebuje a nechtěl. Další (opravdu nečekané) nepřímé pokračování průměrné Ghost of Tsushima, DLC pro hororového Alana Wakea, nesmí chybět nová herní postavička Astro Bot, a pak změť her, která nemá větší produkční kvality a ambice, nebo rozhodně nejsou vlajkovou značkou Sony.

Zlehčil jsem to. Hodně. Já vím a (ne)stydím se za to. Ale ukažte mi na těchto hrách/prezentaci, proč si mám kvůli nim koupit novou (nelevnou) konzoli? Ten důvod nenajdete. A dle komentářů ho nevidí ani ostatní hráči.

A co jsem očekával? Prvně už jasné oficiální ukázky, jak moc se hry na nové konzoli zlepší. Myslím opravdu kvalitní gameplay videa. Dostali jsme totiž jen textové informace, pod kterými si lze pochopitelně představit cokoli.

Ohledně her je to jednoduché. Kde je nový Batman? Co pokračování Spider-mana? Lara Croft čeká pěkně prosím na co? Těch značek, které má Sony zavedeno není málo a nikdo nikomu nebrání, aby začalo pracovat na nových IP.

Disney svoje problémy řeší pravidelně pokračováním úspěšných značek, a i když tento přístup nebudu obhajovat, určitá cesta to určitě je, nebo by alespoň mohla být. Plnohodnotné pokračování Metal Gear Solid, Silent Hill, Resident Evil, Prince of Persia, Zaklínače, GTA jsou sice někde na papíře nebo v preprodukčním vývoji, ale to není důvod nyní podporovat novou herní půl generaci. Tohle si měla Sony zajistit lépe. Nemohu nevzpomenout na nedávné prohlášení autorů The Sims ohledně zrušené 5 generace hry. Jasně tím dává najevo, že se raději spokojí s rozšiřováním 10 let staré hry, než riskovat a přijít s novým modelem hry. Jestli je tohle budoucnost her, tak k čemu nové konzole a technologie? 

Ale to se dostává opět k problémům, které současný (nejen) herní trh má. Určitý rozkol mezi očekáváním a doručením mezi hráči a producenty. Každou chvíli čteme o tom, jak jsou studia nucena propouštět, protože hry jsou za očekáváním. Hry typu Justice League, Star Wars: Outlaws, Concord „nikoho“ nezajímají. Jsou dělány uměle, pro umělý trh a lidmi, kteří nemají zkušenosti a skilly. Neúspěch her se svádí na nepochopení (a toxicitu) fanoušků, ale málo kdy na samotná studia.

Hry tak nejsou a pravděpodobně ani nebudou. Je otázka, jak a jestli to ale bude hráčům vadit na tolik, že to dají najevo nejen svým komentováním, ale i nepodpoří tento byznys i finančně. Mám totiž obavu, že PS5 Pro po počátečním neúspěchu stejně udělá zajímavá čísla a vše tak zůstane při stejném.