Recenze: Tomb Raider IV-VI Remastered

Tomb Raider IV-VI Remastered
© Aspyr
Gaming |

Na rok přesně a opět na Lařiny narozeniny, které spadají shodou okolností na svátek zamilovaných, tedy na Valentýna, jsme dostali další sadu remasterovaných titulů ze série Tomb Raider. Po prvních třech dílech jsou na řadě další tři tituly a fanoušci se tak dočkali kompletní završení remasterů původní série.

Remasterovaná edice Tomb Raider IV-VI Remastered přináší tedy stejně jako předchozí edice hned tři tituly: Tomb Raider: The Last Revelation, Tomb Raider: Chronicles a pro někoho stále nepopulární Tomb Raider: Angel of Darkness.

Werner: Ah, a backpack. Let us hope it does not hold the same luck for you, as its previous owner.
Lara: I make my own luck, Werner. What now?
Werner: Now it begins. The eyes of the ancients are upon us, and their vengence is wrathful. We must move quickly! 

První tři díly remasterů byly přijaty hráči i kritiky více než pozitivně a i já jsem s nimi byl velmi spokojený. Dočkal jsem se krásného nostalgického návratu do dětství, kdy hry byly z dnešního pohledu pixelovaté, hranaté, těžké, ale v našich myslích velmi bohaté.

Ne jinak je tomu i u této kolekce remasterů.

Tomb Raider IV-VI Remastered

Obrázek Tomb Raider IV-VI Remastered
Obrázek Tomb Raider IV-VI Remastered
Obrázek Tomb Raider IV-VI Remastered

Všechny tři tituly se tak těší krásnému novému remasterovanému vzhledu, který vychází z první kolekce remasterů. A to není myšleno nijak ve zlém. Naopak! Vše, co se nám na první remasterované trilogii líbilo, je i tady. Lara dostala svůj nový facelift, lokace nové textury, spoustu menších grafických detailů, modernímu ovládání, vylepšenému foto módu a dalších drobných detailů, které právě tvoří kouzlo této celé série remasterů.

Vývojáři z Aspyru se vyvarovali jakýchkoliv větších změn, které by mohly některé hráče odradit. Prakticky se tak dá říct, že hráči dostali z pohledu vylepšení zkopírovanou původní trilogii. To by byla pravda jen částečně, protože toto platí pro čtvrtý a pátý díl, který vyšel na prvních konzolích PlayStation. Tomb Raider VI: Angel of Darkness je však jiný příběh a tak si ho necháme až na konec.

Z pohledu tedy čtvrtého egyptského dílu a pátého vzpomínkového nelze nic moc vytknout. Minimálně ne z pohledu grafiky a celkové atmosféry. Oba díly opět dokážou navodit ty správné nostalgické pocity a už při prvních vteřinách úvodní znělky se vrací vzpomínky. Tedy pokud jste stejně jako milionů hráčů tyto hry hráli v době vydání.

Lokace jsou díky novým texturám svěží a je radost se vracet do míst, která jsme dříve jako digitální archeologové prozkoumávali. K tomu, abychom si právě porovnali, nebo spíše narovnali vzpomínky, slouží i možnost přepínání mezi novým a starým vzhledem. Stačí stisknout klávesu a můžete si porovnat, jak to vypadalo dříve a jak to vypadá nyní. Hráči první remasterované trilogie už tuto vlastnost znají a dají mi za pravdu, že je to velmi povedený a zábavný prvek. I když zábavný, jak se to veme... spíše nostalgický. A nově si můžete vychutnat tento devadesátkový mód i ve 60 fps.

Přesně na Valentýna jsme dostali od vývojářů z Aspyru nádherný…

Vraťme se zpět k tomu hlavnímu, co remastery nabízí. Tedy k nové grafice, která je nejviditelnější změnou pochopitelně. Nejen nové textury, ale především i 3D modely namísto rozmazaných starých textur dotváří celkovou atmosféru a především v egyptském dobrodružství budete z této proměny velmi nadšeni. Tam, kde byla rozmazaná textura sochy matně připomínající egyptský reliéf je nyní detailně vyobrazená socha, která vás vtáhne do svého světa. Spolu s novými stíny a nasvícením je tak celkový dojem z hry mnohem lepší.

Ačkoli na mnoha místech se hra díky novému konceptu stínů jeví jako tmavá a nepřehledná, celkově je ale průchod hrou mnohem zajímavějším. K tomu slouží i mnoho nových grafických efektů, které ale nejsou přehnaně moderní a velmi pěkně pasují do remasterovaného světa a dodávají hře na uvěřitelné retro atmosféře.

Vylepšení dostal i fotomód, kterému přibyla možnost nahrávat videa. Přibyly klávesové zkratky (a to i na konzolích), je tu možnost Quick Save, kterou rozhodně využijete na skoro každém kroku. Nechybí ani trofeje, i když Platinum (zatím?) nabízí jen čtvrtý díl.

Původní hry vyšly i na PC, na kterých vyšel i datadisk (DLC pro nověji narozené) The Times, který nyní tak zažívá svoji premiéru na konzolích. Jelikož jsem svoji hráčskou kariéru rozehrál právě na herních konzolích, tak si tento přídavek z Tutanchamonovy hrobky velmi rád vychutnám. Díky za něj!

Pojďme alespon trochu ještě kousnot do toho pomyslného kyselého jablíčka v podobě Tomb Raider VI: The Angel of Darkness. Nemá cenu chodit kolem problému. Šestý díl se nepovedl už při samotném releasu na PS2 a ani tentokrát to vývojáři nezachránili v remasterované verzi. Ne že by se nesnažili a nějaké změny neprovedli, výsledek ale stále není takový, jaký by si fanoušci přáli.

Ovládání a kamera jsou stále takové neohrabané a ve srovnání právě s předchozí pentalogií je vidět značný downgrade herního zážitku. 3D modely jsou na mnoha místech dle mého názoru stejné jako v původní hře a celkově tak hra působí jako nedokončený projekt. A to je škoda, protože Angel of Darkness měl potenciál být skvělým dílem.

Nic ale není bez chyb a nevyhnuly se ani této edici. Vývojáři nevyužili celkem slušný potenciál opravit, nebo spíše vylepšit právě výše zmíněný šestý díl. Na druhou stranu chyba visí na jiných vývojáří, kteří ji bohužel nedodali v nejlepší kvalitě. Vyčítat tak toto současnému remasteru je minimálně zavádějící.

Trochu větší váhu kritiky by ale určitě sneslo moderní ovládání, které určitě trochu zjednodušuje už trochu staré ovládání. Nicméně nebylo dokonalé v předchozí edici a tak jsem očekával, že ho zde vývojáři vylepší. Především v pasážích, kde se kamera zasekne a vytvoří pevný bod, je ovládání velmi nepohodlné.

Zamrzely mě i původní FMV sekvence, které dnes už na velkých televizích nevypadají vůbec dobře. Více než kde jinde by tady určitě pomohla umělá inteligence. 

Pro sběratele zde chybí (zatím) možnost fyzické distribuce, která ale pevně věřím je pouze dočasná. Připomeňme, že tato absence byla i u první edice a nakonec jsme se dočkali velmi pěkné sběratelské limitované edice od LimitedRun.

Ne jako záporný bod, ale pro mnoho fanoušků bude zklámání absence české lokalizace, která u první edice příjemně překvapila. Upřímně, anglického textu zde není mnoho a tak věřím, že to nebude pro hráče problém.