Jak se vyhnout podvodníkům a falešným inzerátům?

Bazarové prodeje jsou stále více a více populárnější a vzhledem k celosvětovým událostem se celý bazarový systém přemístil více do onlinu. Jak ale nakoupit bazarové zboží, abyste byli s nákupem spokojeni?

Známe to všichni, nebo jsme o tom alespoň slyšeli či četli. Objednáte si z online bazaru či aukčního portálu zboží a ono buď nedojde, nebo dojde v hrozném stavu. Prodejce nereaguje a vám nezbyde než se s tím smířit.

Existuje pár tipů a pravidel, jak takto nekorektnímu prodejci a celkově špatnému prodejnímu zážitku předejít. 

Levná cena

Dlouho hledáte předmět a najednou se ukáže s až nepřirozeně nízkou cenou? V tom případě si většinou nechte zajít chuť. Korektní prodejce většinou zná velmi dobře cenu svého zboží a už jen pro své vlastní dobro nebude prodávat za zlomek původní ceny. 

Ano, mohou se najít výjimky. Prodejce potřebuje ihned peníze pro nějaké účely a tak obětuje výdělek za okamžitou hotovost. Z vlastní zkušenosti se toto ale děje minimálně a příliš levná cena by vás měla zbystřit.

Marketingové fotografie

Asi jste to už taky viděli, prodávané zboží obsahuje pouze oficiální marketingové fotografie. Prodejce si nedal ani dost záležet na prezentaci svého prodeje a narychlo stáhnul první fotky, které Google poskytl. Už to svědčí o případné další spolupráci. 

Někdy chtějí prodejci zamaskovat nějaké vady nebo chyby produktu, proto zvolí vymazlené marketingové fotografie. Pokud tedy u nabízeného produktu uvidíte pouze marketingové fotografie, opět zbystřete.

Vždy si u kupujícího produktu vyžádejte dostatečný počet fotografií. Dnes chytrý telefon s fotoaparátem vlastní v podstatě každý a není tam pro prodávajícího žádná výmluva pro neposlání fotografií. Tam kde si nejste stále jistí, vyžádejte si i video. Na fotografiích se dá skrýt několik chyb, na videu už hůře.

Úroveň komunikace

To, jak na druhé působíme, je ovlivněno i kvalitou komunikace. Pokud prodejce není tzv. responsivní a odepisuje velmi pomalu, nebo skoro vůbec, pokud má ve svém psaném projevu velmi špatné a neurčité chyby, je opět dobré zbystřit.

Na druhou stranu, každý z nás máme jinou latenci k rychlosti komunikace, tak tento bod je velmi subjektivní.

Recenze prodejce

Každý aukční portál sbírá recenze o prodejci i nakupujícím. V případě nutnosti si u prodejce vyžádejte jeho předchozí zkušenosti s prodejem. 

Platba dopředu

Není dnes úplně neobvyklé, že prodejce chce peníze zaplatit dopředu. Minimálně za poštovný. Chce se tak chránit, že předmět kupující opravdu vyzvedne a zaplatí. Ani kupující nejsou totiž vždy féroví.

V případě platby dopředu si vždy promyslete, jestli na vás prodejce působí dobře, má dobré reference a celkově mu věříte natolik, že mu pošlete peníze předem.

Pokud by se jednalo o větší částku a chcete být tzv. „kryti“, tak využijte nějakou blokační finanční službu. Například PayPal, ale umí to i Aukro.cz. V jednoduchosti to funguje tak, že se domluvíte na obchodu, vy pošlete na prodejcův PayPal účet peníze. Ty se mu ale připíší na účet až potom, co on zásilku odešle a napíše číslo balíku do PayPalu. PayPal nabízí i případné vrácení peněz, kdyby se vám zásilka ztratila.