Proč prodejci vybírají zálohy?

Mnoho sběratelů, především začínajících, nerozumí tomu, proč by měli zaplatit zálohu za zboží, které má přijít až za několik měsíců nebo v krajním případě i roků. Proč tedy prodejci vybírají zálohy a kolik chtějí předem?

Je třeba rozlišovat prodej předmětu, který je skladem, a který je tzv. v předobjednávce. U produktu, který je skladem, prodejci nehrozí při prodeji prakticky žádná ztráta. Kupující zboží zkrátka objedná, zaplatí a dle časových možností přepravce i zboží brzy dostane. A pokud kupující nevyužije vrácení produktu do 14 dní, tak obchod úspěšně a rychle proběhl.

Předobjednávky

Pak je tu druhý případ, kdy výrobce oznámí do prodeje svůj produkt, ale než se dostane do přímého prodeje, může to trvat i několik měsíců. A jelikož prodejce nemá fyzicky přímo na skladě, tak musí učinit tzv. předobjednávku produktu. A jelikož kupující nejsou vždy spolehliví ve vyzvedávání svých předobjednávek, tak se prodejce museli uchýlit k zálohám za /před)objednaný produkt. 

Kolik je záloha?

V praxi záloha bývá 20 % z celkové ceny. S tím jsem se alespoň setkal zatím u všech českých obchodů. Takže pokud chcete si předobjednat produkt, který sice byl oznámen, ale zatím ještě nevyroben, tak budete muset složit zálohu.

Předobjednávky se také dělají z důvodu, aby výrobci znali počet kusů, kolik jich mají vyrobit.

Lze se záloze vyhnout?

V případě, že jste s vaším oblíbeným e-shopem velmi zadobře, tak vám může zálohu odpustit. Zálohu taky většinou nemusíte platit, pokud je produkt prodávaný za nízkou cenu a prodávajícímu by tak nevznikla velká škoda v případě odmítnutí koupě. Vše ale záleží, jaké podmínky si stanoví konkrétní e-shop. 

Já nakupuji už delší dobu ve vybraných e-shopech, kde i když mám s nimi dobré zkušenosti, tak vždy zálohu platím. Nutí mě to vždy rozmyslet, které figurky a sochy doopravdy chci a také si alespoň vždy splatím 20 % ceny. Není nic horšího, než když vám přijde v jeden měsíc několik objednávek a vy nemáte zaplaceno z celkové částky ani korunu.